Варто тільки звикнути до праці –

і вже не можна жити без неї.

Все в цьому світі залежить від праці.

Луї Пастер

Професійний вибір — це велика відповідальність. Тому, принципово вагомим є формування готовності молодої людини до вирішення даного питання. За останні 20 років суттєво змінився перелік сучасних професій, які обирають випускники загальноосвітніх навчальних закладів. Мотивація вибору професії динамічна. Це відбивається не лише на ставленні до навчання в учбовому закладі, а й на подальшій професійній діяльності.

Багато питань сьогодні і у сучасних випускників, їхніх батьків, педагогів, психологів щодо професійного визначення молоді. Саме з метою знайти відповіді на багаточисельні питання, вивчення сформованості життєвої перспективи та професійного визначення старшокласників Миколаївською обласною службою зайнятості проводилось соціологічне дослідження серед учнів 9 (53,2%) та 11 (46,8%) класів загальноосвітніх шкіл регіону (всього 1015 осіб). Серед респондентів 50% жителі міста, 29,6% - селища міського типу, 20,4% - села.

Найпопулярніші серед старшокласників регіону навчальні заклади не лише рідного міста, а і Києва, Одеси, Харкова, Львова, Дніпра, Запоріжжя, Вінниці, Полтави, Херсону, Кривого Рогу. Крім України, сьогоденні школярі розглядають переїзд з метою навчання та працевлаштування до Польщі, Німеччини, Чехії, Росії, Австралії, Італії, США, Норвегії, Південної Кореї, Бельгії, Іспанії, Словакії, Франції.

За результатами опитування найпопулярніші виші у Миколаєві та області – Миколаївський національний університет імені В.О.Сухомлинського, Миколаївський національний аграрний університет, Чорноморський національний університет імені П. Могили, Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова, Миколаївський інститут права національного університету «Одеська юридична академія», Відокремлений підрозділ «Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв».

Сьогоденні випускники найчастіше обирають Миколаївський базовий медичний коледж, Миколаївський політехнічний коледж, Миколаївське державне вище музичне училище, Миколаївський коледж бізнесу і права, Миколаївське вище професійне училище технологій та дизайну, вищі професійні училища № 7 та № 21.

Що стосується навчальних закладів інших регіонів, то більшість респондентів обирають Київський національний університет ім.Т.Шевченка, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І.К.Карпенка-Карого, Національний медичний університет імені О.О.Богомольця, Одеську національну юридичну академію, Одеський національний медичний університет, Одеську національну академію харчових технологій, Одеське художнє училище імені М.Б.Грекова, Запорізький державний медичний університет, Одеську національну морську академію, Харківський національний університет внутрішніх справ, Харківську національну юридичну академію імені Я.Мудрого, Харківський національний медичний університет, Львівський національний університет ім. І.Франка, Львівську національну академію мистецтв тощо.

Слід зазначити, що географія країн навчання та подальшого працевлаштування значно поширилась у порівняні з попередніми аналогічними дослідженнями. Також, змінився та збільшився перелік навчальних закладів, в які планують поступати учні Миколаївщини.

57,5 % старшокласників, які взяли участь в опитуванні, вважають, що потрібно отримати вищу освіту (рівень – бакалавр та магістратура).

Кожна людина в своєму житті повинна прийняти кілька ключових рішень, які визначать подальшу долю особистості, і вибір професії – одне з них. Доленосним моментом розв’язання проблеми професійного вибору є знаходження відповіді на запитання щодо визначення із величезної кількості професій однієї – найбільш привабливої.

Проаналізуємо наскільки сучасні випускники готові до вступу в доросле професійне життя? Які сьогодні обирають професії учні випускних класів загальноосвітніх шкіл нашого регіону? Перелік найпопулярніших професій серед старшокласників очолює програміст та лікар (майже по 10% респондентів), юрист, вчитель, поліцейський, економіст, менеджер, перекладач, артист, моряк. Серед робітничих професій лідирують – кухар, кондитер, перукар, газозварник, механік. В цьому році старшокласники нашого регіону додали до переліку своїх уподобань такі професії як геодезист, мистецтвознавець, візажист, манікюрниця, бджоляр, тату-майстер.

А які професії своїм нащадкам радять батьки? В першу чергу, дорослі спрямовують своїх дітей обирати професію лікаря, юриста, програміста, вчителя, перекладача, фармацевта, моряка, кухаря, поліцейського тощо.

На питання „Чи достатньо у вас інформації для професійного визначення?” менше половини опитаних учнів (41,2%) дали позитивну відповідь. Слід зауважити, що 39% учнів хотіли б отримувати більше корисної інформації про популярні професії та учбові заклади, 18,9% самостійно шукають необхідну інформацію професійного направлення.

Значну долю інформації щодо професійного самовизначення школярі отримують:

  • з Інтернету (70%),

  • від батьків та знайомих (55,4%),

  • через ЗМІ (42,6%.),

  • від педагогів (28,8%),

  • від фахівців служби зайнятості (27,3%),

  • від друзів та однокласників (21,8%).

Також, серед основних джерел інформації – масові заходи центру зайнятості для школярів (10,7%). Слід зазначити, що вплив фахівців центрів зайнятості значно виріс у порівнянні з попередніми дослідженням.

Коли людина впевнена у своєму виборі, коли вона знає, що займається своєю справою, сповнена ентузіазму, прагне дізнаватись нового, творчо підходити до роботи – стає справжнім професіоналом. Саме тоді, з впевненістю можемо сказати – професія обрана вірно.

 На запитання «Що Вас приваблює в майбутній професії?»

  • половина (50,5%) старшокласників відповіли – високий заробіток,

  • 47, 1% - зміст та предмет праці (цікава робота),

  • 39,2 % - можливість кар’єрного росту,

  • 35,1 % - можливість реалізувати себе як особистість,

  • 32,1 % - престижність.

Що стосується бажаної заробітної плати, то

  • майже 38 % опитаних прагнуть отримувати більше 10 тис. гривень,

  • від 7 до 10 тисяч задовольнила б 26,4% юних респондентів,

  • від 5 до 7 тисяч – 21,6% учнів,

  • від 4 до 5 тисяч – 11,8% школярів,

  • до 4 тисяч – 2,2%.

На запитання «Які зі своїх умінь і здібностей Вам знадобляться у майбутньому?» майже половина юних респондентів (45%) підкреслили, що вміння управляти людьми, здатність знаходити спільну мову з іншими (в першу чергу). Також, в цей перелік увійшли – вміння приймати рішення (44,7%), гнучкість та гострота мислення (29,2%), вміння вести переговори (28,5%), організаторські здібності (25,8%).

Слід підкреслити, що протягом останніх років учні старших класів на перше місце ставлять такий фактор впливу на вибір професії як перспективність (48,7 %) на друге – престижність (44,8%), на третьому місці захоплення професією з дитинства (39,1%) і лише на четвертому місті – вплив батьків (35%).

Фактор впливу

2016 рік

2018 рік

Перспективність

44,7%

48,7%

Престижність

44,8%

43,6%

Захоплення професією з дитинства

39,1%

34,1%

Вплив батьків

35%

36,8%

Серед числа інших факторів впливу на професійне самовизначення – наближеність навчального закладу до місця проживання (12,3%), вплив друзів та знайомих (11,7%), «легкість» вступу до навчального закладу (10,3%), матеріальні проблеми (10,2%).

Чим менше молоді люди інформовані про світ професій, про свої особистісні якості, тим більше домінуючими чинниками щодо професійного визначення є зовнішні фактори (перспективність, престижність професії, вплив батьків та знайомих, друзів та вчителів, наближеність навчального закладу, матеріальний прибуток).

Які труднощі сьогодні заважають випускникам шкіл щодо отримання обраної професії?

Слід зазначити, що матеріальні проблеми, які декілька років поспіль учні ставили на перше місце, посунулись на четверту сходинку з результатом 20,6%. Перше місце «очолює» відсутність інформації про спеціальність, яка зацікавила – 30%.

 

Труднощі щодо отримання професії

2014 рік

2016 рік

2018 рік

відсутність інформації про спеціальність, яка Вас цікавить

24%

21,4%

30%

недостатній рівень знань

26,8%

25,3%

26,2%

в регіоні немає відповідного навчального закладу

23,5%

24,1%

21,6%

матеріальні проблеми

27%

23,8%

20,6%

 

 

Також, серед труднощів щодо реалізації своїх планів школярі зазначили, що заперечують батьки – 11,7%. 13% респондентів відповіли, що труднощів щодо професійного визначення немає.

Всім відомо, що на процес вибору професії та успішність професійної діяльності також впливають і об’єктивні фактори, які знаходяться поза особистою сферою. В першу чергу, це потреба регіонального ринку праці в кадрах. В умовах ринкової економіки, коли право на працю реалізується не через соціальні гарантії, а через особисту ініціативу, проблема зайнятості молоді стає особливо гострою. Тому, слід обирати саме ту професію, яка користується сталим попитом на ринку праці. З інформацією по даному питанню необхідно систематично знайомити учнів загальноосвітніх навчальних закладів, починаючи з 8 класу.

Юні респонденти зазначили, що для професійного визначення їм необхідно

  • практичне знайомство з професією – екскурсія на підприємство або зустріч з представником обраної професії (42,2%),

  • інформація про навчальні заклади (38,3%), довідково-інформаційні матеріали про професії (25%),

  • консультація спеціаліста з професійної орієнтації (22,1%),

  • пройти тестування з метою визначення свої майбутньої професії (17,5%).

Слід ще раз підкреслити, що вибір професії – це вже результат. Формування професійних інтересів та намірів – це достатньо тривалий та складний процес, який починається ще в молодшій школі.

Якщо вам необхідна допомога у професійному визначенні, звертайтесь за допомогою до фахівців служби зайнятості.

 

Т. Дікусар, провідний фахівець з профорієнтації відділу організації профорієнтації Миколаївського ОЦЗ