Вибір професії – досить серйозне та складне питання, до якого слід підходити обдумано та зважено. Свідоме ставлення щодо професійного визначення – це, в першу чергу, наявність необхідних знань, а саме, розгорнутої інформації про різні сфери професійної діяльності, види та типи професій та їх зміст.

Вже багато років Миколаївська обласна служба зайнятості прагне окреслити коло питань та проблем, визначити мотивацію та інтереси, джерела інформації та фактори впливу на старшокласників загальноосвітніх закладів регіону під час вибору професії. Саме з цією метою протягом березня-квітня 2020 року проводилось онлайн опитування школярів 9-11 класів Миколаївщини щодо професійного визначення.

Значну долю інформації щодо професійного самовизначення школярі отримують:

  • з Інтернету та ЗМІ (58,5%),

  • від батьків та знайомих (22,5%),

  • від педагогів (6,3%),

  • від фахівців служби зайнятості (4%).

Джерела інформації щодо вибору професії

Достатній рівень освіти

Один з суттєвих проявів прогресу суспільства – це коли нове покоління, яке вступає в доросле життя, прагне піднятися на найбільш високий рівень освіти, загальної культури, професійної кваліфікації, соціальної активності. Так, 67,7 % старшокласників, які взяли участь  в опитуванні, вважають, що потрібно отримати вищу освіту (рівень – бакалавр та магістр).

В цьому році на запитання про те, що вплинуло на професійний вибір, школярі поставили на перше місце «захоплення професією з дитинства». Слід зазначити, що напередодні декілька років учні старших класів  ставили на І місце «перспективність».

Фактор впливу

2018 рік

2019 рік

2020 рік

Захоплення професією з дитинства

34,1%

40,8%

31,8%

Перспективність

48,7%

44,5%

25%

Престижність

43,6%

41,1%

13,2%

Вплив батьків

36,8%

30,2%

11,4%

 

 

 

 

 

 

 

 

Також з’явилися нові професії в переліку вибору учнів – грумер, письменник, тестувальник комп’ютерних ігор.

Що приваблює в майбутній професії

 

 

Для створення сприятливих умов у професійному визначенні школярів важливим є співпраця вчителів, психологів, профконсультантів, батьків та наставників.

Слід зазначити, що і в минулому році батьки радили своїм дітям такі ж самі професії.

Старшокласникам було запропоновано відповісти за запитання «Чи хотіли б Ви пройти безкоштовне тестування в службі зайнятості з метою визначення своєї майбутньої професії?» 15,5% респондентів вже пройшли тестування, а майже половина виявили бажання протестуватися.

 

Сьогоденні школярі визначили найпопулярніші серед старшокласників регіону навчальні заклади не лише рідного міста, а і Одеси, Києва, Харкова, Кривого Рогу, Львова, Дніпра, Херсону, Запоріжжя.

Процес професійного самовизначення – довготривалий процес, закінчення якого можливо констатувати тільки тоді, коли у людини формується позитивне відношення до себе як суб’єкта професійної діяльності. Сучасна людина повинна бути корисною суспільству і як особистість, і як професіонал.

Якщо вам необхідна допомога у професійному визначенні, звертайтесь за допомогою до фахівців служби зайнятості.

Також можна пройти тестування на профорієнтаційній мережі "Моя професія": https://myprofession.com.ua/ .

Ознайомитись з популярними на ринку праці професіями можна за посиланням https://mik.dcz.gov.ua/publikaciya/klaster-profesiy .

Якщо Ви визначились з професією, інформацію про навчальні заклади Миколаївщини можете знайти на нашому сайті: заклади професійно-технічної освіти: https://mik.dcz.gov.ua/publikaciya/dovidnyk-navchalnyh-zakladiv-mykolayivshchyny-2020-rik-0

вищі навчальні заклади І-ІІ рівнів акредитації: https://mik.dcz.gov.ua/publikaciya/dovidnyk-navchalnyh-zakladiv-mykolayivshchyny-2020-rik

вищі навчальні заклади ІІІ-V рівнів акредитації: https://mik.dcz.gov.ua/publikaciya/dovidnyk-navchalnyk-zakladiv-mykolayivshchyny-2020-rik .

 

Дікусар Тетяна – провідний фахівець з профорієнтації відділу організації профорієнтації Миколаївського ОЦЗ