10.04.2018 | 10:20

Вибір професії, а надалі й професійного навчання, у старших класах загальноосвітньої школи — чи не найголовніше питання для юної особистості, її батьків. Це питання обговорюється в сім'ях, самими старшокласниками і чим ближче до закінчення школи, тим стає значущим, а іноді й драматичним. Чи правильно зроблений вибір професійного майбутнього? Чи не даремно будуть витрачені роки навчання за обраним профілем? Що можна ще зробити, аби вибір напрямку професійної підготовки у вищому навчальному закладі точніше відповідав уподобанням, інтересам, здібностям?

Взагалі всі рекомендації щодо професійного самовизначення містять в собі поради вивчити свої професійні інтереси та нахили, скласти список професій, які подобаються або цікаві. Але як би детально підлітки не вивчали описи обраних професій, зміст, характер і умови праці – все це буде лише теоретично змодельовані професійні ситуації.

Майкл Аксманн, старший спеціаліст з розвитку навичок у Міжнародній організації праці, зауважує, що на сьогодні майже всі країни світу мають надзвичайно високий рівень безробіття серед молоді, навіть серед тих, хто здобув гарну освіту в престижних університетах. Водночас країни, що мають давню традицію стажувань та виробничої практики (серед них Німеччина, Швейцарія, Люксембург, Нідерланди), мають нижчі показники безробіття серед молоді, і їхньому досвіду можна повчитись.

Саме з метою формування у молоді обґрунтованої мотивації та відповідального ставлення до професійного вибору, Миколаївським обласним центром зайнятості у 2016-2017 роках був реалізований пілотний профорієнтаційний проект «PROF-TEST». Ідея проекту полягала в організації професійної практики учнів старших класів на підприємствах будь-якої форми власності у підрозділах (відділах), до яких відноситься майбутня професія. Участь в експерименті надала можливість учням «приміряти» на себе майбутню професію на підприємстві та познайомитися з реальною роботою фахівця обраного профілю.

В пілотному проекті взяли участь 65 учнів 10-х класів трьох загальноосвітніх шкіл, які апробували 24 професії на 20 підприємствах та установах міста Миколаєва.

На підбитті підсумків пілотний проект отримав схвальні відгуки від безпосередніх учасників та їхніх батьків, а також пропозиції від освітян та роботодавців щодо його продовження насамперед в сільських школах. Тому, в новому 2018-2019 навчальному році проект «PROF-TEST» почав запроваджуватися по всій Миколаївській області.

Наразі фахівці 20 базових центрів зайнятості та 1 філії організовують професійну практику для учнів 27 загальноосвітніх шкіл Миколаєва та області. Більш за інших, дітей цікавить ознайомлення із секретами професій фармацевта, юриста, журналіста. В цілому спектр майбутніх професій, які планують в подальшому опанувати школярі, досить широкий – це фотограф, актор, стоматолог, кондитер, кухар, вчитель, ІТ-фахівець, перекладач, майстер татуажу та пірсингу, інженер, перукар, дизайнер, сімейний лікар тощо. Спеціалісти служби зайнятості намагаються задовольнити всі запити молоді та організовують проходження професійної практики на різноманітних підприємствах як державного, так і приватного сектору.

На початку проекту від хлопця чи дівчини досить часто можна було почути, наприклад, таке: “Хочу бути юристом!” Але на такі запитання профорієнтолога - що ж входить в обов’язки юриста? Чим він займається? Що він має знати, вміти? В яких організаціях може працювати? – відповіді підлітки не знали. Проходження практики на конкретних робочих місцях спеціалістів допомагає старшокласникам практично ознайомитись зі змістом професії, її реалізацією в реальному житті, співвіднести свої захоплення й уподобання з функціональним наповненням праці фахівця. «Приміряючи» на себе ту чи іншу професію, дитина може відчути, чи зможе вона надалі займатися цим із задоволенням, долати труднощі.

На сьогоднішній день чітко ніхто не зможе відповісти на питання “Скільки існує професій у світі?” – оскільки світ професій дуже мінливий. Одні професії народжуються у зв’язку з освоєнням принципово нових технологій, виникненням нових сфер діяльності. Інші відмирають внаслідок змін у технології, організації виробництва, праці або управління.

Щоб скласти загальне уявлення про професії та важливі особисті якості, можна використовувати різноманітні джерела: книжки, телебачення, кіно, екскурсії на підприємства тощо. Профорієнтаційний проект дозволяє підлітку практично спробувати себе в різних видах професійної діяльності, що допоможе значно легше визначити саме ту професію, яка найбільше відповідає його інтересам, здібностям та можливостям, вибрати найближчу життєву перспективу та уникнути наслідків невірного вибору професії.

Проект «PROF-TEST» ще до кінця навчального року «тестуватиме» учнів на різні професії, які методом фахових проб будуть моделювати своє майбутнє. Не випадково кажуть - «Сім раз відміряй - один відріж». Цю приказку можна перефразувати: сім разів примір справу, якій ти хочеш присвятити своє життя, і один раз прийми правильне рішення.

 

Н.Фоменко, заступник начальника відділу організації профорієнтації ОЦЗ