Останнім часом теорія про покоління, яку створили американські вчені НейлХоув і Вільям Штраус в 1991 році, стає все більш актуальною. Згідно з її визначенням, представники кожного з поколінь були народжені в певний період та потрапляли під вплив одних і тих же подій, саме тому і мають схожі цінності. Саме цінності визначають покоління, їх поведінку, способи спілкування та вирішення конфліктів, постановку цілей,  побудову взаємовідносин, керування людьми.  Сучасний ринок праці повинен підлаштовуватися під ці відмінності, якщо хоче привабити представника того чи іншого покоління.

З початку ХХ століття виділяють шість поколінь, на сьогоднішній час найбільш задіяні в трудових відносинах 3 покоління, характеристики яких пропонуємо розглянути в статті.

Покоління Х (роки народження 1963-1985) «Невідоме покоління»

У цій віковій групі виросла величезна кількість трудоголіків. Вони рано дорослішали, адже росли в сім'ях, де батьки працювали багато і довго. Тому самостійність закладена в них з дитинства. Покоління «Х» звикло сподіватися в першу чергу на себе. Можливість реалізуватися, проявити цю саму самостійність важливі для таких людей і в кар'єрі.

Представник покоління Х охочіше займеться роботою, яка дає простір для творчості і широти думки. Якщо не давати їм такої можливості, то вони втрачають інтерес. Для таких людей важливо завжди мати можливість вибору, відкриту перспективу перед очима.

Основними цінностями для покоління Х є зміни, глобальна інформованість, технічна грамотність, індивідуалізм, прагнення навчатися протягом усього життя, неформальність поглядів, прагматизм, надія на себе.

Їм притаманне альтернативне мислення, а також висока поінформованість про абсолютно усе, що відбувається у світі. У той же час, ікси надзвичайно гнучкі, для них немає проблеми у тому, щоб якось змінюватися. Основною їхньою метою є наполеглива праця та досягнення індивідуального успіху. Адже це покоління більше не бачить сенсу у побудові будь-яких колективних цілей та завдань. Успіх кожної окремої особистості набагато важливіший за спільну працю.

Покоління Y (роки народження 1983-2000), «Міленіум», «Покоління Next»

Ці діти закінчили школу до початку XXI століття. Вони зросли в епоху цифрових технологій і соціальних мереж. Вже в дитинстві побували в різних країнах, встигли повчитися в Польщі чи Англії,  у них більш широка картина світу. А з урахуванням того, що на їхніх очах щодня відбуваються нові приголомшливі відкриття, для них у світі взагалі немає нічого неможливого.

Одна з найпомітніших рис ігриків — залежність від знань, які вони знаходять не у книжках з бібліотек, а на інтернет-ресурсах. Це покоління, яке обожнює вчитися, адже навчання для міленіумів — це щось цікаве та самобутнє. Те, що раніше можна було дізнатися виключно від вчителів та викладачів, для ігриків стає легкодоступним. Це зумовлює ще одну рису цього покоління — надмірну довіру до інформації, що подана на онлайн-сервісах, особливо без наявності будь-якої цензури на неї.

Для цього покоління самореалізація виходить на перший план. Не можна сказати, що їх не цікавить сім’я, однак, на першому місці все ж залишається кар’єрне зростання.

Негативною їхньою характеристикою є те, що вони прагнуть мати все й одразу. Якщо кар’єра для них — це щось надзвичайно важливе, то тривалий розвиток, професійне зростання — це щось абсолютно безглузде. Ігрики ніколи не були зацікавлені у тяжкій праці та довготривалому процесі отримання найкращої посади. Вони хочуть отримати все тут і зараз. Це покоління не любить суворих рамок, а тому гнучкий графік роботи та комфортні умови праці — обов’язкові умови високої продуктивності міленіумів. Від роботи вони очікують значних результатів, а тому й викладаються на повну. Однак, їм важливо, аби те, що вони роблять, було справжньою пристрастю.

Покоління Z (роки народження  2000- 2010)  

Характерною рисою цього покоління є те, що з усіма сучасними технологіями вони на «Ти» ще із раннього дитинства.Отже, зети — це діти інтернету та сучасних технологій. За рахунок цього, вони не мали типового дитинства «у дворах», тому не є командними гравцями, їх треба вчити цьому.

Це покоління відрізняється абсолютною відсутністю чітко визначеної життєвої позиції. На відміну від усіх їхніх попередників, зетів не мотивують ані гроші, ані будь-яке кар’єрне зростання. Більше того, вони геть не самостійні і постійно потребують, аби хтось вказував їм на те, чим вони мають займатися. Люблять вчитися, швидко засвоюють нові знання. Великі обсяги інформації не становлять для них ніяких труднощів. Зети відрізняються своєю неймовірною багатозадачністю та креативністю. Вони обожнюють знаходити рішення зі складних ситуацій та розв’язувати найскладніші задачі.

Всі задачі, які необхідно ставити перед цим поколінням, потрібно формулювати чітко та детально. А от за кожне виконане — одразу давати винагороду. Вони не люблять працювати на майбутній результат, їм необхідна мотивація за кожне виконане завдання. Незважаючи на те, що зети індивідуалісти, вони так само обожнюють зустрічіі коворкінги, тому їх завжди треба залучати до командної роботи. Аби їхня праця давала найкращий результат, необхідно давати їм творчі завдання, максимально цікаві для самих зетів.

Теорія поколінь показує наскільки різними можуть бути люди, народжені під впливом певних економічних, політичних та соціальних чинників. Компаніям важливо звертати увагу на відмінності поколінь під час організації робочого процесу та найму працівників. А безпосередньо у команді необхідно не забувати про особливості кожного з поколінь та використовувати їх переваги при розподілу роботи та налаштуванню робочого процесу.      

За матеріалами Інтернет-видань

Відділ організації профорієнтації МОЦЗ